بیست و چهار منهای حدودآ هیجده میشه چند؟!

در پرسش خویش صادقانه و بى ریا مطرح فرموده‏اید که بعضى وقت‏ها فکر مى‏کنید آیا انسان موفقى هستید یا مى‏توانید باشید و به خود نمره منفى مى‏دهید و احساس مى‏کنید برنامه ریزى‏هاى متفاوتتان بى نتیجه بوده است.
روان شناسان معتقدند بسیارى از مردم در انتظار یک معجزه‏اند، در حالى که خودشان باید خالق معجزه باشند. احساس بى حوصلگى و کسالت و عدم موفقیت اختیارى است؛ زیرا در دنیا چیزى به نام بى حوصلگى و عدم موفقیت وجود ندارد. ما این واژه‏ها را معنا مى‏بخشیم و اجازه مى‏دهیم عنان فرصت‏هاى ما را به انحراف بکشانند. این نکته نیز حائز اهمیت است که اساساً احساس عدم موفقیت و نارضایتى از خویشتن در حد متوسط و حتى غبطه (نه حسد) به دیگران عامل رشد است، چرا که در دنیاى افکار بالنده و خالص که فرد دائماً به دنبال رشد و تعالى است، هیچ مرز و محدودیتى به چشم نمى‏خورد. یکى از صاحب‏نظران مى‏گوید: انسان موجودى است که وقتى قائم مى‏ایستد پاهایش بر زمین و سرش آزاد است؛ و مى‏تواند تمام رشدها و شدن‏ها و برنامه‏ها و ارتقاها را در نوردد و هیچ محدودیتى ندارد؛ و زندگى‏اش حاصل تمام انتخاب‏هاى او است و اصلاً برنامه یعنى انتخاب در دنیاى فرصت‏ها.
در خصوص امور مطالعاتى، معمولاً مطالعات پراکنده ملال آور مى‏شوند. پس یا باید موضوعى مطالعه کنیم و یا چنانچه ذوقى مطالعه مى‏کنیم، از یادداشت بردارى غافل نشویم. یک تجربه عملى که بنده سال‏ها از آن بهره فراوان برده‏ام، دفاتر 200 برگ جیبى است که هر 10 یا 20 یا 30 صفحه آن موضوعاتى خاص را در بر مى‏گیرد و هر گاه ضمن مطالعه به مطلب تازه‏اى مى‏رسم، در آن محدوده از قبل تعیین شده یادداشت مى‏کنم. گاه از یک کتاب فقط یک نکته و گاه تا 90 نکته برداشته‏ام که بعدها در سخنرانى‏ها، آموزش و حتى تدریس در مقاطع مختلف تحصیل تا سطح کارشناسى ارشد از آن‏ها سود جسته‏ام ؛ موضوعاتى چون: احادیث ناب، اشعار ناب، نکات ادبى، داستان‏هاى کاربردى، تجارب مفید، تقسیم بندى‏هاى جالب، نکات سیاسى، نکات اقتصادى، اجتماعى، ارزشى، اخلاقى و ورزشى، نکات پزشکى و بهداشتى و...
در خصوص بخش بعدى سؤال و ارائه یک برنامه دقیق، اگر به شماره نخست پرسمان مراجعه فرمایید، در ستون سوم و چهارم آن این برنامه را خواهید یافت. متأسفانه بنده آن برنامه را به صورت جدول تهیه کردم و عزیزان در قالب عبارات آوردند. در این برنامه ریزى هفته را به ساعت تبدیل کردیم. کل هفته 168 ساعت است. اگر بخواهیم برنامه کاربردى داشته باشیم، در هر شبانه روز 24 ساعت را این گونه تقسیم مى‏کنیم 18 و 6 ؛ یعنى 18 ساعت از آن شما است و 6 ساعت را به برنامه‏هاى درسى و مطالعاتى و تحقیقاتى اختصاص مى‏دهیم. پس در یک هفته 42 ساعت خواهیم داشت. با این فرض که در هر شبانه روز نیز 18 ساعت آزاد است تا به استراحت، گردش و تفریح، کارهاى روزمره - تغذیه و یا حضور در کلاس درس بپردازیم، هر روز 18 ساعت و در هفته 126 ساعت آزاد در اختیار داریم ؛ و تنها 42 ساعت قاب زمان جهت مطالعه و تحقیق و مرور دروس خارج مى‏شود.
اگر بخواهیم این 42 ساعت را تقسیم کنیم، از یک برنامه شناور بهره مى‏بریم. فرضاً اگر صبح و بعد از ظهر خالى داشته باشیم، آن را مى‏چینیم و اگر بعد از ظهر و شب فرصت باشد، آن را تنظیم مى‏کنیم. به هر حال، نگاه به زمان از زاویه ساعت و قاب‏هاى ساعتى زمان، ما را با خسارت‏هاى معنوى و ارزشى و تحصیلى بسیار رو به رو مى‏سازد. بارها شده یک هفته تمام از شنبه تا جمعه گذشته است و ما هیچ نقطه برجسته‏اى در طول این 168 ساعت رقم نزده‏ایم؛ چرا؟
چون هر روز را وعده گاه قرار داده‏ایم و به روز آینده دلخوش داشته‏ایم که چو فردا شود فکر فردا کنیم و با آسودگى به کشتار ساعت دم دست و زمان حال پرداخته‏ایم.
دانشجوى عزیز
فرصت همان زمان است و زمان مواد برنامه است که برنامه در قالب و قاب آن تعریف مى‏شود. شاید چارچوب زیر گویاى مطالب بالا باشد. البته زمان بندى آن شناور و فرضى است و قابلیت تغییر و دگرگونى دارد و ساعت آن نیز قابل کم و زیاد شدن است، مى‏توان 4 ساعت را بعد از ظهر و 2 ساعت را شب برنامه ریزى کرد یا 4 ساعت را شب و 2 ساعت را اول صبح؛ خصوصاً براى دانشجویانى که صبح و عصر مشغول تحصیل و کارند. همچنین مى‏توان آن را به 5 ساعت یا به 10 ساعت تغییر زمان داد.
استمرار این برنامه با ساعات اندک 6 ساعت در روز مطالعه و برنامه‏هاى تحقیقاتى بسیار مفید است. بارها در همین مقالات اشاره کرده‏ام که تمام عمر ما 200.000 ساعت مفید دارد. ما فرصت چندانى براى مرحله رشد یافتگى و شدن نداریم؛ ضمناً مطالعه مقالاتى چون مقاله تکثیر زمان، انواع حافظه 1 و 2 و برنامه ریزى تعطیلات و تکثیر زمان و به ویژه مقاله شماره اول مجله پرسمان شاید خالى از لطف نباشد. اگر یک‏بار دیگر این مقالات را به دقت مرور فرمایید، شاید نتوانید آن‏ها را مقالات نظرى بخوانید؛ چون تک تک این مقالات با شیوه کاربردى و ارائه راه حل یا روش همراه است و تمرینات خاص دارد. اگر آخرین مقاله بنده را با عنوان «امتحان و فصل امتحانات» مشاهده بفرمایید، عصاره‏اى جامع از روش‏هاى متنوع در آن خواهید یافت.
در ضمن یاد آور مى‏شوم، انسان‏ها همه Uniqe یا منحصر به فردند و معمولاً نمى‏توان همه را با یک یا چند برنامه راضى کرد. بنده در برنامه‏ریزى حضورى که قبلاً در مشاوره‏هاى دانشجویى داشته‏ام، براى هر مراجعه کننده‏اى از یک مدل یا الگوى برنامه شبانه‏روزى هفتگى، ماهانه و سالیانه طراحى کردم. این کار بسیار ظریف است و به مشاوره مقدماتى، طرح پرسش‏ها، آشنایى با روحیات و حتى تغذیه و شرایط فیزیکى افراد نیاز دارد.
از طرح این پرسش شما سپاس‏گزاریم. امیدواریم این توضیحات و ارائه یک مدل ساده هفتگى مقدارى از انتظار شما را که انتظارى به جا و مقدس است، برآورده باشد.

صبح‏هاعصرها شب‏ها
روز9.15 - 10.308 - 69.30 - 7.305 - 10.156.15 - 11.30 9 - 10.30
شنبه‏
یکشنبه‏
دوشنبه‏
سه شنبه‏
چهارشنبه‏
پنج شنبه‏
جمعه‏

/ 0 نظر / 6 بازدید